Mluvnice

Upozornění : červeně psané pokyny neopisuj, vše ostatní ano, postupuj přesně podle pokynů, pokud si nebudeš vědět rady, napiš na můj mail (ev. zde udej i své telefonní číslo).

Nevadí, když tvá práce nebude úplně dokonalá, ale snaž se udělat maximum.

1. hodina (úterý)

17. 3. 2020

Práce se Slovníkem spisovné češtiny (uč. str. 61 - 63)

Slovní zásoba = všechna slova určitého jazyka

Slovní zásoba českého jazyka (asi 250 000 slov, aktivní sl. zásoba = 5 000 - 10 000, pasivní = asi 40 000) je zachycena ve slovnících:

1. Příruční slovník jazyka českého (250 000 slov)

2. Slovník spisovného jazyka českého (192 000 hesel)

3. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost ( = SSČ, 1 svazek, pro běžné potřeby žáků)

Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost

u každého hesla (slova) vysvětluje jeho význam

poskytuje tvaroslovné údaje ( např. u podst. jmen 2. pád)

tam, kde je to nutné (přejatá slova) uvádí v hranatých závorkách výslovnost

někdy uvádí též typické slovní spojení, rčení, ...

Pokud nemáš SSČ k dispozici v tištěné podobě, najdeš ho na internetu:

1. naberanku. cz/ Pravidla/ Internetová jazyk. příručka - po zadání slova se objeví skloňování/časování a také odkazy na další slovníky, klikni na SSČ

2. https://prirucka.ujc.cas.cz/

Uč. 1/str. 61

Najdiš a napiš do sešitu význam slova plagiát, kasematy, tiráda

Uč. 2/str. 61

Podle pokynů najdi a napiš do sešitu (ostatní promysli):

oř =

spor =

infikovat =

Uč. 3/str. 62, napiš do sešitu spojení slov z celého cvičení:

1. s m...........................

2. s květ................

3. ...............................

Uč. 4/str. 62, neopisuj zadání, napiš jen správné tvary

1. bud

2. ..........................

Cv. 5, 6 promysli

  Celý oddíl SKLADBA budeme probírat, až se zase sejdeme ve škole.

2. hodina

19. 3. 2020

ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA (uč.str. 89)

1. OPAKOVÁNÍ O HLÁSKÁCH

Hlásky jsou nejmenší zvukové jednotky řeči, z kterých se skládají slova.

Hlásky se dělí na samohlásky a souhlásky.

SAMOHLÁSKY

mají charakter tónů, mohou být:

dlouhé: á é í ó ú

krátké: a e i o u

Soustavu samohlásek doplňuje doplňuje dvojhláska ou (kouzlo).

Pozor! O dvojhlásku se nejedná, když o a u patří do různých slabik(do-u-čo-vá-ní).

V citoslovcích a slovech přejatých se vyskytují také dvojhlásky au a eu (mňau, euro).

Promysli cvičení 1 – 3 na str. 89, 4, 5 na str. 90

SOUHLÁSKY (str. 91 – 92)  PROSTUDUJ UČEBNICI!

mají charakter šumů.

Podle výslovnosti a pro potřeby pravopisu je dělíme na:

tvrdé - h ch k r d t n

měkké - ž š č ř ď ť ň

obojetné - b f l m p s v z

Podle zapojení hlasivek dělíme souhlásky na:

znělé (hlasivky se chvějí)

neznělé (hlasivky se nechvějí)

Dvojice hlásek, které se liší pouze znělostí, označujeme jako párové.

znělé:      b  d  ď  g  v  z ž h   (Zkus udělat tabulku tak, aby pod sebou vznikly dvojice b/p,d/t,...)

neznělé:  p   t  ť   k  f  s  š ch

Souhlásky nepárové (jedinečné) nemají svůj protějšek: 

znělé: m n ň j l r

neznělé: c č

Ř je podle postavení ve slově:  znělé (dřít, mříž) / ne)znělé (tře, keř).

Asimilace znělosti

Při setkání dvou a více hlásek, které se liší znělostí, dochází k tzv. spodobě znělosti (asimilace znělosti) - první souhláska se při výslovnosti přizpůsobí následující: prosba [prozba], rozpůlit  [rospu:lit].

Neutralizace znělosti

Na konci slova se všechny párové souhlásky vysloví nezněle:  sníh [sňích]. 

Pamatuj:

Na začátku slova vyslovujeme odlišně v Čechách a na Moravě skupinu sh.

Píšeme: shoda.           Vyslovujeme : Čechy: [schoda] / Morava: [zhoda].

Obě varianty výslovnosti jsou spisovné.

ÚKOL: uč. 2/str. 92 Zkus najít a vypsat do sešitu alespoň 3 dvojice slov.

VÝSLOVNOST STEJNÝCH HLÁSEK

Dvě stejné souhlásky se vyslovují většinou jako jedna: cenný [cený], obdobně i rozsvítit [rosvítit] - nejdříve došlo k asimilaci znělosti na ss.

Dvě souhlásky se vyslovují tam, kde je třeba rozlišit význam:

racci (ptáci) x raci

nejasnější (2. stupeň od nejasný) x nejjasnější (3. st. od jasný)

Uč. 3/str. 93 Promysli a napiš správné řešení.

Pokud ses látku naučil, zkus následující cvičení na internetu (zkopíruj adresu a zadej).

https://www.skolasnadhledem.cz/game/552 

https://www.skolasnadhledem.cz/game/503

3.hodina

24. 3. 2020

Řešení  cv. 3/93 = c, d 

Opiš z uč. str. 93 do sešitu texty v oranžovém poli:

Splývání  hlásek v souhláskových skupinách

Zjednodušená výslovnost některých souhláskových skupin

Promysli cv. 4/str. 93
Napiš do sešitu cv. 5/str. 93 – opiš text, nedělej a) a c)(= zatím neumíme), ostatní napiš do sešitu.
Zopakuj a nauč se učivo o hláskách a výslovnosti.

4. hodina

26. 3. 2020

Prosím, podívejte se na zadání slohu ze dne 25. 3. 2020, zapomněla jsem ho včera publikovat.

Zopakuj si učivo o výslovnosti (asimilace, neutralizace znělosti, výslovnost zdvojených hlásek), zkopíruj si adresu https://www.skolasnadhledem.cz/game/735, zadej na internet a zkus cičení na fon. přepis (vpravo uvidíš červeně správnost svého řešení - 0x = správně, 2x = už jsi udělal druhou chybu). Zjisti v sešitě, proč jsi udělal chybu.

Zkontroluj si řešení cv. 5/str. 93, oprav si chyby (c nepiš, neumíme).

Opiš do sešitu z uč. str. 94 texty v oranžovém poli:

Zvuková stránka slova a věty

Zvuková stránka slova

Promysli cv. 1/94

5. hodina

31. 3. 2020

Opiš si do sešitu (přesně, i s grafickým znázorněním) text v uč. na str. 95 v oranžovém poli. 

Zvuková stránka věty

Pokud nevíš, tak si doplň, že na otázky zjišťovací stačí odpovědět ano/ne, při odpovědi na otázku doplňovací musíme "dodat" patřičnou informaci (nelze odpovědět ano/ne).
Nauč se melodie jednotlivých typů vět (melodie klesavě stoupavá = hlas nejdříve klesá, pak stoupá, ...).
Zkopíruj si adresu a zkus na internetu cvičení: https://www.skolasnadhledem.cz/game/553

Promysli cv. 2/str. 95 v učebnici. 


5. hodina

2. 4. 2020

Vypiš si z učebnice učivo na str. 96 + pz v oranžových rámečcích.

Důraz:

Tempo a pauzy:

Zkopíruj si adresu a zkus všechna cvičení (týkají se zvukové stránky jazyka).

Zopakuj si učivo o zvukové stránce jazyka.

https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/10-6-rocnik/235-zvukova-stranka-jazyka?scroll=600

Zkus i projekt ČT (zatím nebyl úplně bez chyby, ale třeba už to bude lepší):

https://edu.ceskatelevize.cz/predmet/cj-a-literatura?stupen=2-stupen-zs&tema=zvukova-stranka-jazyka

6. hodina

7. 4. 2020

Nadepiš si do sešitu ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA

Vypiš si ze str. 98 + 99 vše, co je napsané oranžově.
Prohlédni si mapku nářečí.
Na tutéž látku se podívej na internetu:
https://www.youtube.com/watch?v=a7hQRx_h0K8  (toto video je velmi zdařilé)

Zkus 3 kvízy, které najdeš na následující adrese:

https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/10-6-rocnik/331-obecne-vyklady-o-jazyce/1705-zakladni-utvary-narodniho-jazyka?scroll=87

7. hodina

8. 4. 2020

Přepiš do sešitu cv. 3/str. 100 uč., ale použij pouze spisovné výrazy.

 Přečti si následující výklad o jazykových rodinách:

https://www.presto-skola.cz/blog/jazykove-rodiny-v-evrope

Do sešitu si napiš následující  látku a pokus se ji naučit:

Rozdělení evropských jazyků

1) románské jazyky: italština, francouzština, portugalština, španělština, rumunština, rétorománština

2) germánské jazyky: němčina, angličtina, holandština, norština, dánština, švédština

3) slovanské jazky:

a) západní - čeština, slovenština, polština, lužická srbština horní a dolní

b) východní - ruština, běloruština, ukrajinština

c) jižní - bulharština, makedonština, srbochorvatština, slovinština

Mezi indoevropské jazyky nepatří: maďarština, finština, estonština.

Zkus odpovědět na odázky "Hledání souvislostí" na str. 100.

Zopakuj si psaní koncovek příd. jmen na:

https://www.skolasnadhledem.cz/game/498 

https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/10-6-rocnik/1405-pravopis?scroll=87

https://www.skolasnadhledem.cz/game/500 

PŘEJI VŠEM KRÁSNÉ (i když tentokrát velmi netradiční) VELIKONOCE!

Z. Podaná

8. hodina

14. 4. 2020

Přepiš si do sešitu z učebnice graf na str. 101 : JAZYKOVĚDA A JEJÍ SLOŽKY

Promysli cv. 1 – 3/str. 101. Pokud si nejsi jistý, můžeš se podívat na níže okopírované řešení.

Nejdůležitější informace (především to, co jsi nevěděl) si napiš do sešitu.

Napiš do sešitu cv. 1/str. 101 v učebnici  (doplň názvy jazyk. příruček).

9. hodina

16. 4. 2020

Napiš do sešitu: SKLADBA (syntax)

1. VĚTNÉ ČLENY (str. 64)

Opakování – a) Základní skladební dvojice

Vypiš do sešitu učivo o podmětu a přísudku (měl bys znát) z oranžového pole na str. 64.

Promysli cv. 2, 3/str. 64, 65 v učebnici.

Vypracuj v PS cv. 1a/str. 32, 2a/str. 32, 4a, b/str. 33 a 1/str. 33.

Pokud ti nejsou jasné druhy přísudku, podívej se na video:

https://www.youtube.com/watch?v=oMZZ45s6vx4 

Zkus následující kvíz (zkopíruj a zadej):

https://www.skolasnadhledem.cz/game/334 

Ráda bych vás slyšela, pokuste se prosím přihlásit na DISCORD, máme tam založenou třídu 1. A. Pokud by vám to nešlo, dejte mi vědět mailem nebo zavolejte, Navrhuji 1. setkání tuto středu v 9.45,

Pro přihlášení do skupiny Class 1.A na Discordu napište do internetového vyhledávače toto: https://discord.gg/xj7dnTb

10. hodina

21. 4. 2020

Zkontroluj si řešení úkolů v PS, cv. 2 připouští i jiná slovesa, ale nikoliv -i/-y!

Napiš do sešitu a nakresli i grafy.

Podmět i přísudek může být holý, rozvitý a několikanásobný (uč. str. 65):

Shoda přísudku s podmětem (str. 65)

Je-li podmětem podstatné jméno v množném čísle, platí:

Opiš 1. část z oranžové tabulky = podmět v množném čísle

Pak doplň:

Některá podstatná jména mohou mít koncovku životnou ( -i, -é, -ové) i neživotnou (-y, -e). Srovnej:

Slanečci leželi/ Slanečky ležely na pultě.

Pozor na dni/dny (výjimka) - vždy -y: Dni /dny se krátily.

Ale zastaralé: Dnové se krátili.

Výjimka: rodiče, lidičky, koně (koncovka neživotná) x v přísudku -i = jména jsou přesto životná.

Rodiče se radovali.

Je-li podmět několikanásobný:

Rod podmětu                                              Koncovka               Příklad

mužský životný 

alespoň 1 člen je rod m. živ./                          -i                      Kluci (kluk) a děvčata                                                                                                                   cvičili.

_______________________________________________________________

všechny členy jsou rodu                                  -a                   Kuřata a housata se středního a v množném čísle                                                        pásla.       

____________________________________________________________________všechny ostatní případy                                   -y                   Kuře a housata se pásly.

                                                                                                 Dívky i děti zpívaly...

   Toto učivo si ještě vysvětlíme.                                                 

                                                                    

11. hodina

23. dubna

Promysli si cv. 1, 2, 3 /str. 66 učebnice.

Zkontroluj si cv. 4 a, b v PS.

12. hodina

28. 4. 2020

Rozvíjející větné členy

Přívlastek (str. 67)

Podívej se na video (první minutu můžeš přeskočit, soustřeď se na výklad o přívlastku):
ohttps://www.youtube.com/watch?v=VOdyiuClmF4 

Můžeš se podívat i na následující video (obsah je stejný):https://www.youtube.com/watch?v=uGT9Wz60uJI

Pak si vypiš z učebnice na str. 67 látku v oranžovém poli (= přívlastek), promysli cv 2/str. 67 v učebnici a doplň do PS cv 1/str. 34 (vymýšlej Pk shodní¨é i neshodné).Př.: věž kostela, radniční, ...

POZOR! Limit je vyčerpán, další pokyny najdeš na: gkvr-cj1apod.webnode.cz

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky