Mluvnice
Upozornění : červeně psané pokyny neopisuj, vše ostatní ano, postupuj přesně podle pokynů, pokud si nebudeš vědět rady, napiš na můj mail (ev. zde udej i své telefonní číslo).
Nevadí, když tvá práce nebude úplně dokonalá, ale snaž se udělat maximum.
1. hodina (úterý)
17. 3. 2020
Práce se Slovníkem spisovné češtiny (uč. str. 61 - 63)
Slovní zásoba = všechna slova určitého jazyka
Slovní zásoba českého jazyka (asi 250 000 slov, aktivní sl. zásoba = 5 000 - 10 000, pasivní = asi 40 000) je zachycena ve slovnících:
1. Příruční slovník jazyka českého (250 000 slov)
2. Slovník spisovného jazyka českého (192 000 hesel)
3. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost ( = SSČ, 1 svazek, pro běžné potřeby žáků)
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost
u každého hesla (slova) vysvětluje jeho význam
poskytuje tvaroslovné údaje ( např. u podst. jmen 2. pád)
tam, kde je to nutné (přejatá slova) uvádí v hranatých závorkách výslovnost
někdy uvádí též typické slovní spojení, rčení, ...
Pokud nemáš SSČ k dispozici v tištěné podobě, najdeš ho na internetu:
1. naberanku. cz/ Pravidla/ Internetová jazyk. příručka - po zadání slova se objeví skloňování/časování a také odkazy na další slovníky, klikni na SSČ
2. https://prirucka.ujc.cas.cz/
Uč. 1/str. 61
Najdiš a napiš do sešitu význam slova plagiát, kasematy, tiráda
Uč. 2/str. 61
Podle pokynů najdi a napiš do sešitu (ostatní promysli):
oř =
spor =
infikovat =
Uč. 3/str. 62, napiš do sešitu spojení slov z celého cvičení:
1. s m...........................
2. s květ................
3. ...............................
Uč. 4/str. 62, neopisuj zadání, napiš jen správné tvary
1. bud
2. ..........................
Cv. 5, 6 promysli
Celý oddíl SKLADBA budeme probírat, až se zase sejdeme ve škole.
2. hodina
19. 3. 2020
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA (uč.str. 89)
1. OPAKOVÁNÍ O HLÁSKÁCH
Hlásky jsou nejmenší zvukové jednotky řeči, z kterých se skládají slova.
Hlásky se dělí na samohlásky a souhlásky.
SAMOHLÁSKY
mají charakter tónů, mohou být:
dlouhé: á é í ó ú
krátké: a e i o u
Soustavu samohlásek doplňuje doplňuje dvojhláska ou (kouzlo).
Pozor! O dvojhlásku se nejedná, když o a u patří do různých slabik(do-u-čo-vá-ní).
V citoslovcích a slovech přejatých se vyskytují také dvojhlásky au a eu (mňau, euro).
Promysli cvičení 1 – 3 na str. 89, 4, 5 na str. 90
SOUHLÁSKY (str. 91 – 92) PROSTUDUJ UČEBNICI!
mají charakter šumů.
Podle výslovnosti a pro potřeby pravopisu je dělíme na:
tvrdé - h ch k r d t n
měkké - ž š č ř ď ť ň
obojetné - b f l m p s v z
Podle zapojení hlasivek dělíme souhlásky na:
znělé (hlasivky se chvějí)
neznělé (hlasivky se nechvějí)
Dvojice hlásek, které se liší pouze znělostí, označujeme jako párové.
znělé: b d ď g v z ž h (Zkus udělat tabulku tak, aby pod sebou vznikly dvojice b/p,d/t,...)
neznělé: p t ť k f s š ch
Souhlásky nepárové (jedinečné) nemají svůj protějšek:
znělé: m n ň j l r
neznělé: c č
Ř je podle postavení ve slově: znělé (dřít, mříž) / ne)znělé (tře, keř).
Asimilace znělosti
Při setkání dvou a více hlásek, které se liší znělostí, dochází k tzv. spodobě znělosti (asimilace znělosti) - první souhláska se při výslovnosti přizpůsobí následující: prosba [prozba], rozpůlit [rospu:lit].
Neutralizace znělosti
Na konci slova se všechny párové souhlásky vysloví nezněle: sníh [sňích].
Pamatuj:
Na začátku slova vyslovujeme odlišně v Čechách a na Moravě skupinu sh.
Píšeme: shoda. Vyslovujeme : Čechy: [schoda] / Morava: [zhoda].
Obě varianty výslovnosti jsou spisovné.
ÚKOL: uč. 2/str. 92 Zkus najít a vypsat do sešitu alespoň 3 dvojice slov.
VÝSLOVNOST STEJNÝCH HLÁSEK
Dvě stejné souhlásky se vyslovují většinou jako jedna: cenný [cený], obdobně i rozsvítit [rosvítit] - nejdříve došlo k asimilaci znělosti na ss.
Dvě souhlásky se vyslovují tam, kde je třeba rozlišit význam:
racci (ptáci) x raci
nejasnější (2. stupeň od nejasný) x nejjasnější (3. st. od jasný)
Uč. 3/str. 93 Promysli a napiš správné řešení.
Pokud ses látku naučil, zkus následující cvičení na internetu (zkopíruj adresu a zadej).
https://www.skolasnadhledem.cz/game/552
https://www.skolasnadhledem.cz/game/503
3.hodina
24. 3. 2020
Řešení cv. 3/93 = c, d
Opiš z uč. str. 93 do sešitu texty v oranžovém poli:
Splývání hlásek v souhláskových skupinách
Zjednodušená výslovnost některých souhláskových skupin
4. hodina
26. 3. 2020
Prosím, podívejte se na zadání slohu ze dne 25. 3. 2020, zapomněla jsem ho včera publikovat.
Zopakuj si učivo o výslovnosti (asimilace, neutralizace znělosti, výslovnost zdvojených hlásek), zkopíruj si adresu https://www.skolasnadhledem.cz/game/735, zadej na internet a zkus cičení na fon. přepis (vpravo uvidíš červeně správnost svého řešení - 0x = správně, 2x = už jsi udělal druhou chybu). Zjisti v sešitě, proč jsi udělal chybu.
Zkontroluj si řešení cv. 5/str. 93, oprav si chyby (c nepiš, neumíme).
Opiš do sešitu z uč. str. 94 texty v oranžovém poli:
Zvuková stránka slova a věty
Zvuková stránka slova
Promysli cv. 1/94
5. hodina
31. 3. 2020
Zvuková stránka věty
Promysli cv. 2/str. 95 v učebnici.
5. hodina
2. 4. 2020
Vypiš si z učebnice učivo na str. 96 + pz v oranžových rámečcích.
Důraz:
Tempo a pauzy:
Zkopíruj si adresu a zkus všechna cvičení (týkají se zvukové stránky jazyka).
Zopakuj si učivo o zvukové stránce jazyka.
https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/10-6-rocnik/235-zvukova-stranka-jazyka?scroll=600
https://edu.ceskatelevize.cz/predmet/cj-a-literatura?stupen=2-stupen-zs&tema=zvukova-stranka-jazyka
6. hodina
7. 4. 2020
Nadepiš si do sešitu ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Zkus 3 kvízy, které najdeš na následující adrese:
https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/10-6-rocnik/331-obecne-vyklady-o-jazyce/1705-zakladni-utvary-narodniho-jazyka?scroll=87
7. hodina
8. 4. 2020
Přepiš do sešitu cv. 3/str. 100 uč., ale použij pouze spisovné výrazy.
Přečti si následující výklad o jazykových rodinách:
https://www.presto-skola.cz/blog/jazykove-rodiny-v-evrope
Do sešitu si napiš následující látku a pokus se ji naučit:
Rozdělení evropských jazyků
1) románské jazyky: italština, francouzština, portugalština, španělština, rumunština, rétorománština
2) germánské jazyky: němčina, angličtina, holandština, norština, dánština, švédština
3) slovanské jazky:
a) západní - čeština, slovenština, polština, lužická srbština horní a dolní
b) východní - ruština, běloruština, ukrajinština
c) jižní - bulharština, makedonština, srbochorvatština, slovinština
Mezi indoevropské jazyky nepatří: maďarština, finština, estonština.
Zkus odpovědět na odázky "Hledání souvislostí" na str. 100.
Zopakuj si psaní koncovek příd. jmen na:
https://www.skolasnadhledem.cz/game/498
https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/10-6-rocnik/1405-pravopis?scroll=87
https://www.skolasnadhledem.cz/game/500
PŘEJI VŠEM KRÁSNÉ (i když tentokrát velmi netradiční) VELIKONOCE!
Z. Podaná
8. hodina
14. 4. 2020
Přepiš si do sešitu z učebnice graf na str. 101 : JAZYKOVĚDA A JEJÍ SLOŽKY
Promysli cv. 1 – 3/str. 101. Pokud si nejsi jistý, můžeš se podívat na níže okopírované řešení.
Nejdůležitější informace (především to, co jsi nevěděl) si napiš do sešitu.
Napiš do sešitu cv. 1/str. 101 v učebnici (doplň názvy jazyk. příruček).
9. hodina
16. 4. 2020
Napiš do sešitu: SKLADBA (syntax)
1. VĚTNÉ ČLENY (str. 64)
Opakování – a) Základní skladební dvojice
Vypiš do sešitu učivo o podmětu a přísudku (měl bys znát) z oranžového pole na str. 64.
Promysli cv. 2, 3/str. 64, 65 v učebnici.
Vypracuj v PS cv. 1a/str. 32, 2a/str. 32, 4a, b/str. 33 a 1/str. 33.
Pokud ti nejsou jasné druhy přísudku, podívej se na video:
https://www.youtube.com/watch?v=oMZZ45s6vx4
Zkus následující kvíz (zkopíruj a zadej):
https://www.skolasnadhledem.cz/game/334
Ráda bych vás slyšela, pokuste se prosím přihlásit na DISCORD, máme tam založenou třídu 1. A. Pokud by vám to nešlo, dejte mi vědět mailem nebo zavolejte, Navrhuji 1. setkání tuto středu v 9.45,
Pro přihlášení do skupiny Class 1.A na Discordu napište do internetového vyhledávače toto: https://discord.gg/xj7dnTb
10. hodina
21. 4. 2020
Zkontroluj si řešení úkolů v PS, cv. 2 připouští i jiná slovesa, ale nikoliv -i/-y!
Napiš do sešitu a nakresli i grafy.
Podmět i přísudek může být holý, rozvitý a několikanásobný (uč. str. 65):
Shoda přísudku s podmětem (str. 65)
Je-li podmětem podstatné jméno v množném čísle, platí:
Opiš 1. část z oranžové tabulky = podmět v množném čísle
Pak doplň:
Některá podstatná jména mohou mít koncovku životnou ( -i, -é, -ové) i neživotnou (-y, -e). Srovnej:
Slanečci leželi/ Slanečky ležely na pultě.
Pozor na dni/dny (výjimka) - vždy -y: Dni /dny se krátily.
Ale zastaralé: Dnové se krátili.
Výjimka: rodiče, lidičky, koně (koncovka neživotná) x v přísudku -i = jména jsou přesto životná.
Rodiče se radovali.
Je-li podmět několikanásobný:
Rod podmětu Koncovka Příklad
mužský životný
alespoň 1 člen je rod m. živ./ -i Kluci (kluk) a děvčata cvičili.
_______________________________________________________________
všechny členy jsou rodu -a Kuřata a housata se středního a v množném čísle pásla.
____________________________________________________________________všechny ostatní případy -y Kuře a housata se pásly.
Dívky i děti zpívaly...
Toto učivo si ještě vysvětlíme.
11. hodina
23. dubna
Promysli si cv. 1, 2, 3 /str. 66 učebnice.
Zkontroluj si cv. 4 a, b v PS.
12. hodina
28. 4. 2020
Rozvíjející větné členy
Přívlastek (str. 67)
Můžeš se podívat i na následující video (obsah je stejný):https://www.youtube.com/watch?v=uGT9Wz60uJI
Pak si vypiš z učebnice na str. 67 látku v oranžovém poli (= přívlastek), promysli cv 2/str. 67 v učebnici a doplň do PS cv 1/str. 34 (vymýšlej Pk shodní¨é i neshodné).Př.: věž kostela, radniční, ...