LITERATURA
Vložte svůj text...
1. hodina
Napiš z druhé strany literárního sešitu (už tam máš některé figury), mezi jednotlivými příklady nech 3 řádky volné, budeme si hledat příklady.
Hodnotící figury
APOSTROFA - básnické oslovení osob, věcí...
TROPYNepřímé neboli obrazné pojmenování skutečnosti, přenesení významu
METAFORA - přenesení významu na základě vnější podobnosti
METONYMIE - přenesení významu na základě vnitřní souvislosti
SYNEKDOCHA (druh metonymie) - nahrazení celku za část nebo části za celek
PERSONIFIKACE - polidštění, přenesení lidských vlastností na ?zvířata či neživé věci
PŘIROVNÁNÍ - chytrý jako sova
METAFORICKÉ PŘIROVNÁNÍ
EPITETON - básnický přívlastek
2. hodina
Nech si jednu stránku volnou na případné poznámky ke Kytici, na další stránku napiš nové učivo.
Napiš datum: 20. 3. 2020
Kramářská píseň
- útvar pololidové (na přechodu mezi umělou a lidovou) literatury
- šířila se hlavně v 16.-19. století
- zpívána často za doprovodu flašinetu na jarmarku, zpěvák nebo jeho
pomocník současně hůlkou ukazovali zobrazení děje na malovaných
cedulích
- poutavé náměty = bitvy, zločiny, neštěstí atd.
- texty písní i s notami tištěny a prodávány potulnými kramáři
- i několi desítek slok
- měla funkci informativní, ale i výchovnou a zábavnou
Nová píseň pro mládenci a panny
Kramářská píseň v Litomyšli v roce 1868 vytištěná (str. 111)
Jakou událost popisuje tato kramářská píseň?
Připomíná ti styl líčení nějakou soudobou tvorbu?
3. hodina
Doufám, že sis zapsal 1. a 2. hodinu a napsal odpovědi na otázky. Stáhni si odkaz na internet a poslechni si krámářské písně, získáš i odpověď na otázku, co připomíná styl líčení .
https://www.youtube.com/watch?v=ON8TSaBnTbY
Zapiš si 3. hodinu i odpovědi na otázky.
23. 3. 2020
Romance
- lyrickoepická báseň.
Na rozdíl od balady vyjadřuje její děj radostné události a lyrická složka má důležitější funkci.
Ve středověku v nich trubadúři (najdi si na internetu, kdo byli trubadúři) vyjadřovali radost nad válečným vítězstvím a opěvovali rytířské chování k dámě.
Milostná tematika je pro romanci příznačná i v moderní literatuře, ale milostný příběh většinou nekončí šťastně.
Jaroslav Vrchlický (1853-1912) - Jarní romance (str. 117)
Jakou radostnou událost opěvuje tato romance?
Kdo byl ten kouzelník?
Jaký verš používá?
4. hodina
27. 3. 2020
PRÓZA s DĚTSKÝM HRDINOU
Mark Twain [tvejn], 1835-1905
- americký spisovatel, humorista
Dobrodružství Toma Sawyera (1876) - dobrodružný a zábavný román,
události se odehrávají v Americe v polovině 19. století.
Román byl mnohokrát zfilmován, čeký film = Páni kluci režisérky Věry Plívové-Šimkové.
Četba (str. 119) - charakterzuj Toma : sirotek, žije s bratrem u postarší tety Polly, sympatický rebel a uličník, který vymýšlí různá dobrodružství a nesnáší školu a kostel, proto vymýšlí různé způsoby, jak by se těmto institucím mohl vyhnout. Rozhodně není hloupý.
Znáš další postavy? Zkus je charakterizovat.
Sid : bratr Toma, vzorný, pečlivý, pravý opak Toma, závidí Tomovi jeho dobrodružství a kamarády, proto neváhá tetičce žalovat.
Huckleberry Finn : Tomův přítel,chudý syn alkoholika, otrhaný, ale žijící velmi svobodným životem (což mu Tom velmi závidí), nechodí do školy ani do kostela.
Becky: Tomovo "děvče", pochází z bohaté rodiny, ale ráda se účastní Tomových dobrodružství.
Další díla:
Dobrodružství Huckleberryho Finna
Princ a chuďas
Zkopíruj si adresu a podívej se na ukázku z filmu Páni kluci.
https://www.youtube.com/watch?v=tvn5baEup0w
5. hodina
30. 3. 2020
Zkontroluj si charakteristiku Toma a dalších postav (vepsané modře), doplň si ji, pokud ti něco chybí.
Napiš si dalšího autora a splň úkoly.
Erich Kästner (1899-1974)
- německý spiovatel
Emil a detektivové (1928)
- detektivní román pro mládež
Přečti úryvek str. 123-125, popiš pátrací akci chlapců (stručně napiš).
Jak by asi proběhla dnes? (Stručně napiš.)
Charakterizuj Emila:
Emil - odvážný kluk, žije pouze s maminkou, ta ho pošle na prázdniny do Berlína k tetě a babičce, pro ni mu dá 140 marek.
Ve vlaku však usne a je okraden panem Grundeisem. Včas se vzbudí, vystoupí o zastávku dříve a sleduje zloděje. Seznámí se s chlapcem Gustavem a celou partou kluků, ti mu pomohou zloděje sledovat a dopadnout. Protože zloděj je dlouho hledaný bankovní lupič, získá Emil odměnu 1 000 marek.
6. hodina
3.4.2020
Zkontroluj si, co všechno víš o Emilovi.
Napiš dalšího autora a jeho dílo:
René Goscinny [gosiny], (1926/1977)
- francouzský spisovatel a scénárista
- pět humorných knížek o Mikulášovi a jeho kamarádech (vychloubavý Augustýn, šprt Celestýn, tlustý Vendelín a další)
Příběhy jsou obyčejné postřehy všedních dní, popsané však geniálním stylem, který dokáže zachytit dětský způsob uvažování. V příbězích se objevují nečekané pointy a legrační kontrasty (opaky), vtip mnohdy spočívá v jazyce a slovních hříčkách.
Mikulášovy prázdniny (1981), čít. str. 125
- zaznamenávají příhody z dvojích prázdnin
Dokážeš na základě četby zjistit, kde strávil Mikuláš první (minulé) a kde druhé prázdniny?
Proč tatínek s maminkou vůbec nejedli? Odpovědi napiš.
7. hodina
6. 4. 2020
Zapiš si látku o O. Hofmanovi a jeho díle,písemně vypracuj odpovědi na otázky. Zjisti, kdo je scenárista.
Ota Hofman (1928 - 1989)
- spisovatel a scenárista, filmy a seriály ( Pan Tau, Lucie, postrach ulice sci-fi film Odysseus)
Útěk (str. 128)
Novela se odehrává během tří listopadových dní.
Desetiletý Saša je podezřelý, že společně s kamarády zapálil kůlnu. Po ?vyšetřování ve škole se bojí vrátit domů, chce se schovat v zahrádkářské ?kolonii za městem, tam ve tmě narazí na Rudlu (16 let), pravého žháře, ?jehož idolem je automobilový závodník Fangio. Během tří listopadových ?dní hlad, strach a osamění oba chlapce střídavě sbližují i rozdělují.
Četba
Jak autor dosahuje napětí? (Používá velmi krátké, jednoduché věty, elipsy.)
Jakým jazykem mluví postavy? (obecnou češtinou)
V úryvku se objevují elipsy (= vypuštění některých slov, která si můžeme domyslit), najdeš je?
(Jako přízraky. Obrovští. Po šutrech. Žádný šlápoty...)
8. hodina
17. 4. 2020
Zkontroluj si řešení minulého úkolu (napsané modře výše).
Zapiš si další látku:
Iva Procházková (1953, Olomouc)
Narodila se v rodině spisovatele a scenáristy Jana Procházky, dětství prožila v Praze, po maturitě na gymnáziu nemohla z politických důvodů pokračovat ve studiu (otec), pracovala např. i jako uklízečka.
R. 1983 s rodinou emigrovala (Rakousko, Německo), do vlasti se vrátila v r. 1994.
Čas tajných přání, román (1989 Německo, 1992 ČR)
12letá Kapka Hujerová se přistěhovala s rodiči z Libně na Malou Stranu. Postupně se seznamuje s novými kamarády a sousedy v domě (spolužačka Tereza - hraje divadlo, Radek - fotbalista).
Spisovatelka v Kapčiných prožitcích rozkrývá atmosféru dusivé totalitní doby (tatínek sochař nemůže uspořádat výstavu,...), minulost i současnost Prahy ožívá v četných odkazech.
Četba (str. 130-133)
Pokus se srovnat způsob psaní O. Hofmana a I. Procházkové.
Jak vypadá Kapčin nový byt?
Popiš sousedku Pourovou. Jak jedná se svým psem? Jakého psa bys očekával?
Bylo první venčení Haliny úspěšné?
9. hodina
20. 4. 2020
Karel Poláček (1892 Rychnov nad Kněžnou - 1944 Gliwitz?)
- spisovatel, humorista, novinář - fejetony, soudničky (Lidové ?noviny), filmový scénárista
- vyloučen z rychnovského gymnázia, maturoval v Praze
- židovského původu, říjen 1944 deportován do Terezína, pak Osvětim, 2x pochod smrti. Přesné datum úmrtí neznáme.
Bylo nás pět (1944 - 1946), román, str. 165
- napsán těsně před odchodem do Terezína, vyšel po válce
- dění na maloměstě očima dítěte (autobiografické rysy)
Postavy: Petr Bajza (inteligentní rošťák, syn majitele "koloniálu")
Antonín Bejval (lakomý "vynálezce"), Čeněk Jirsák (nábožný), Éda Kemlink (chytrý, syn úředníka), Josef Zilvar (chudobinec) Evička Svobodová, Otakárek Soumarů
Jazyková komika: kombinace hovorového jazyka, výrazů
z dobrodružné četby, knižních výrazů , obratů školních slohových prací, parodie řeči dospělých - zkus doložit na úryvku v čítance.
Jaký zážitek zachycuje úryvek?
Podívej se na ukázku (alespoň kousek):
https://www.youtube.com/watch?v=nbC2FqsRuWE
9. + 10. hodina
24.4., 27. 4. 2020
Přečti si v čítance str. 140 – 141 a zapiš do sešitu:
Lev Nikolajevič Tolstoj (1828 – 1910), ruský spisovatel, filozof, pedagog
Skok – povídka (napiš odpovědi)
Co přikázal kapitán svému synovi, chlapci, který balancoval na stěžni lodi?
Byl krutý? Proč to udělal?
Pak si napiš na novou stránku (lépe z druhé strany sešitu) charakteristiku dvou žánrů, s kterými jsme se nyní v čítance setkávali. :