LITERATURA

Vložte svůj text...

1. hodina

Napiš z druhé strany literárního sešitu (už tam máš některé figury), mezi jednotlivými příklady nech 3 řádky volné, budeme si hledat příklady.

Hodnotící figury

APOSTROFA - básnické oslovení osob, věcí...

TROPY
Nepřímé neboli obrazné pojmenování skutečnosti, přenesení významu
METAFORA - přenesení významu na základě vnější podobnosti
METONYMIE - přenesení významu na základě vnitřní souvislosti
SYNEKDOCHA (druh metonymie) - nahrazení celku za část nebo části za celek
PERSONIFIKACE - polidštění, přenesení lidských vlastností na ?zvířata či neživé věci
PŘIROVNÁNÍ - chytrý jako sova

METAFORICKÉ PŘIROVNÁNÍ

EPITETON - básnický přívlastek

2. hodina

Nech si jednu stránku volnou na případné poznámky ke Kytici, na další stránku napiš nové učivo.

Napiš datum: 20. 3. 2020

Kramářská píseň

- útvar pololidové (na přechodu mezi umělou a lidovou) literatury

- šířila se hlavně v 16.-19. století

- zpívána často za doprovodu flašinetu na jarmarku, zpěvák nebo jeho

pomocník současně hůlkou ukazovali zobrazení děje na malovaných

cedulích

- poutavé náměty = bitvy, zločiny, neštěstí atd.

- texty písní i s notami tištěny a prodávány potulnými kramáři

- i několi desítek slok

- měla funkci informativní, ale i výchovnou a zábavnou


Nová píseň pro mládenci a panny

Kramářská píseň v Litomyšli v roce 1868 vytištěná (str. 111)

Jakou událost popisuje tato kramářská píseň?

Připomíná ti styl líčení nějakou soudobou tvorbu?

3. hodina

Doufám,  že sis zapsal 1. a 2. hodinu a napsal odpovědi na otázky. Stáhni si odkaz na internet a poslechni si krámářské písně, získáš i odpověď na otázku, co připomíná styl líčení .

https://www.youtube.com/watch?v=ON8TSaBnTbY 

Zapiš si 3. hodinu i odpovědi na otázky.

23. 3. 2020 

Romance

- lyrickoepická báseň.

Na rozdíl od balady vyjadřuje její děj radostné události a lyrická složka má důležitější funkci.

Ve středověku v nich trubadúři (najdi si na internetu, kdo byli trubadúři) vyjadřovali radost nad válečným vítězstvím a opěvovali rytířské chování k dámě.

Milostná tematika je pro romanci příznačná i v moderní literatuře, ale milostný příběh většinou nekončí šťastně.

Jaroslav Vrchlický (1853-1912) - Jarní romance (str. 117)

Jakou radostnou událost opěvuje tato romance?

Kdo byl ten kouzelník?

Jaký verš používá?

4. hodina 

 27. 3. 2020

PRÓZA s DĚTSKÝM HRDINOU

Mark Twain [tvejn], 1835-1905

- americký spisovatel, humorista

Dobrodružství Toma Sawyera (1876) - dobrodružný a zábavný román,

události se odehrávají v Americe v polovině 19. století.

Román byl mnohokrát zfilmován, čeký film = Páni kluci režisérky Věry Plívové-Šimkové.

Četba (str. 119) - charakterzuj Toma : sirotek, žije s bratrem u postarší tety Polly, sympatický rebel a uličník, který vymýšlí různá dobrodružství a nesnáší školu a kostel, proto vymýšlí různé způsoby, jak by se těmto institucím mohl vyhnout. Rozhodně není hloupý.

Znáš další postavy? Zkus je charakterizovat.

Sid : bratr Toma, vzorný, pečlivý, pravý opak Toma, závidí Tomovi jeho dobrodružství a kamarády, proto neváhá tetičce žalovat.

Huckleberry Finn : Tomův přítel,chudý syn alkoholika, otrhaný, ale žijící velmi svobodným životem (což mu Tom velmi závidí), nechodí do školy ani do kostela.

Becky: Tomovo "děvče", pochází z bohaté rodiny, ale ráda se účastní Tomových dobrodružství.

Další díla:

Dobrodružství Huckleberryho Finna

Princ a chuďas

Zkopíruj si adresu a podívej se na ukázku z filmu Páni kluci.

https://www.youtube.com/watch?v=tvn5baEup0w 


5. hodina

30. 3. 2020

Zkontroluj si charakteristiku Toma a dalších postav (vepsané modře), doplň si ji, pokud ti něco chybí.

Napiš si dalšího autora a splň úkoly.

Erich Kästner (1899-1974)

- německý spiovatel

Emil a detektivové (1928)

- detektivní román pro mládež

Přečti úryvek str. 123-125, popiš pátrací akci chlapců (stručně napiš).

Jak by asi proběhla dnes? (Stručně napiš.)

Charakterizuj Emila:

Emil - odvážný kluk, žije pouze s maminkou, ta ho pošle na prázdniny do Berlína k tetě a babičce, pro ni mu dá 140 marek.

Ve vlaku však usne a je okraden panem Grundeisem. Včas se vzbudí, vystoupí o zastávku dříve a sleduje zloděje. Seznámí se s chlapcem Gustavem a celou partou kluků, ti mu pomohou zloděje sledovat a dopadnout. Protože zloděj je dlouho hledaný bankovní lupič, získá Emil odměnu 1 000 marek.

6. hodina

3.4.2020

Zkontroluj si, co všechno víš o Emilovi.

Napiš dalšího autora a jeho dílo:

René Goscinny [gosiny], (1926/1977)

- francouzský spisovatel a scénárista

- pět humorných knížek o Mikulášovi a jeho kamarádech (vychloubavý Augustýn, šprt Celestýn, tlustý Vendelín a další)

Příběhy jsou obyčejné postřehy všedních dní, popsané však geniálním stylem, který dokáže zachytit dětský způsob uvažování. V příbězích se objevují nečekané pointy a legrační kontrasty (opaky), vtip mnohdy spočívá v jazyce a slovních hříčkách.

Mikulášovy prázdniny (1981), čít. str. 125

- zaznamenávají příhody z dvojích prázdnin

Dokážeš na základě četby zjistit, kde strávil Mikuláš první (minulé) a kde druhé prázdniny?

Proč tatínek s maminkou vůbec nejedli? Odpovědi napiš.

7. hodina

6. 4. 2020

Zapiš si látku o O. Hofmanovi a jeho díle,písemně vypracuj odpovědi na otázky. Zjisti, kdo je scenárista.

Ota Hofman (1928 - 1989)

- spisovatel a scenárista, filmy a seriály ( Pan Tau, Lucie, postrach ulice sci-fi film Odysseus)

Útěk (str. 128)

Novela se odehrává během tří listopadových dní.

Desetiletý Saša je podezřelý, že společně s kamarády zapálil kůlnu. Po ?vyšetřování ve škole se bojí vrátit domů, chce se schovat v zahrádkářské ?kolonii za městem, tam ve tmě narazí na Rudlu (16 let), pravého žháře, ?jehož idolem je automobilový závodník Fangio. Během tří listopadových ?dní hlad, strach a osamění oba chlapce střídavě sbližují i rozdělují.

Četba

Jak autor dosahuje napětí? (Používá velmi krátké, jednoduché věty, elipsy.)

Jakým jazykem mluví postavy? (obecnou češtinou)

V úryvku se objevují elipsy (= vypuštění některých slov, která si můžeme domyslit), najdeš je?

(Jako přízraky. Obrovští. Po šutrech. Žádný šlápoty...)

8. hodina

17. 4. 2020

Zkontroluj si řešení minulého úkolu (napsané modře výše).

Zapiš si další látku:

Iva Procházková (1953, Olomouc)

Narodila se v rodině spisovatele a scenáristy Jana Procházky, dětství prožila v Praze, po maturitě na gymnáziu nemohla z politických důvodů pokračovat ve studiu (otec), pracovala např. i jako uklízečka.

R. 1983 s rodinou emigrovala (Rakousko, Německo), do vlasti se vrátila v r. 1994.

Čas tajných přání, román (1989 Německo, 1992 ČR)

12letá Kapka Hujerová se přistěhovala s rodiči z Libně na Malou Stranu. Postupně se seznamuje s novými kamarády a sousedy v domě (spolužačka Tereza - hraje divadlo, Radek - fotbalista).

Spisovatelka v Kapčiných prožitcích rozkrývá atmosféru dusivé totalitní doby (tatínek sochař nemůže uspořádat výstavu,...), minulost i současnost Prahy ožívá v četných odkazech.

Četba (str. 130-133)

Pokus se srovnat způsob psaní O. Hofmana a I. Procházkové.

Jak vypadá Kapčin nový byt?

Popiš sousedku Pourovou. Jak jedná se svým psem? Jakého psa bys očekával?

Bylo první venčení Haliny úspěšné?

9. hodina

20. 4. 2020


Karel Poláček (1892 Rychnov nad Kněžnou - 1944 Gliwitz?)

- spisovatel, humorista, novinář - fejetony, soudničky (Lidové ?noviny), filmový scénárista

- vyloučen z rychnovského gymnázia, maturoval v Praze

- židovského původu, říjen 1944 deportován do Terezína, pak Osvětim,  2x pochod smrti.     Přesné datum  úmrtí neznáme.

Bylo nás pět (1944 - 1946), román, str. 165

- napsán těsně před odchodem do Terezína, vyšel po válce

- dění na maloměstě očima dítěte (autobiografické rysy)

Postavy: Petr Bajza (inteligentní rošťák, syn majitele "koloniálu")

Antonín Bejval (lakomý "vynálezce"), Čeněk Jirsák (nábožný), Éda Kemlink (chytrý, syn úředníka), Josef Zilvar (chudobinec) Evička Svobodová, Otakárek Soumarů

Jazyková komika: kombinace hovorového jazyka, výrazů

z dobrodružné četby, knižních výrazů , obratů školních slohových prací, parodie řeči dospělých - zkus doložit na úryvku v čítance.

Jaký zážitek zachycuje úryvek?

Podívej se na ukázku (alespoň kousek):

https://www.youtube.com/watch?v=nbC2FqsRuWE 

9. + 10. hodina

24.4., 27. 4. 2020

Přečti si v čítance str. 140 – 141 a zapiš do sešitu:

Lev  Nikolajevič Tolstoj (1828 – 1910), ruský spisovatel, filozof, pedagog

Skok – povídka (napiš odpovědi)

Co přikázal kapitán svému synovi, chlapci, který balancoval na stěžni lodi?

Byl krutý? Proč to udělal?

Pak si napiš na novou stránku (lépe z druhé strany sešitu) charakteristiku dvou žánrů, s kterými jsme se nyní v čítance setkávali. :

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky